ESPANTA LA POR

Este any hem celebrat a la nostra Biblioteca, el dia de Tots Sants, amb "Espanta la Por" una iniciativa de la Biblioteca de Museu d'Etnologia de València que per segon any consecutiu han elaborat propostes de treball per a poder-les realitzar en les Biblioteques inscrites.

Baix el lema "Espanta la Por" es pretén celebrar la "Nit de les ànimes amb monstres valencians". Amb aquesta iniciativa es pretén donar a conéixer als xiquets, els monstres de les nostres llegendes i rondalles, com poden ser l'home del sac, l'home dels nassos, el gegant, les bruixes, dimonis, la Tarasca, el Caro, el Drac o els donyets, entre altres, protagonistes de les contalles d'antany i que han passat a l'oblit.

Aquest any em vaig inscriure per a poder fer a la nostra biblioteca les activitats recomanades. Per a mostrar-nos la proposta de treball i donar el material s'havia d'anar a la biblioteca del Museu d'Etnologia de València, com que no vaig poder anar a València el dia programat, vaig demanar-li a l bibliotecari de la Biblioteca d'Onda si podia replegar el material que li corresponia a la nostra Agència de Lectura.

El material estava format per cinc cartells representant als nostres monstres, amb disfresses per adults i xiquets, molt ben caracteritzats amb el maquillatge i vestimenta, un joc de taula amb pistes per a conéixer algunes de les nostres rondalles i un conte de donyets que incloïa el diàleg per fer una xicoteta obra de teatre. Em va paréixer molt bona idea contar el conte i adaptar un poc l'obra de teatre per a poder representar-la a la nostra biblio.

Així que em vaig posar les piles, vaig anar a la biblioteca d'Onda per a replegar el material, vaig guarnir la biblioteca amb els cartells que em van donar i vaig fer una gran bubota per a la paret, vaig exposar a una taula, contes, llibres i rondalles, amb la temàtica adient per al que estàvem celebrant. Arribat el dimecres vaig contar el conte que porta com a títol "Marta és un donyet" escrit per a aquesta ocasió, per Sergi Morales i il·lustrat per Joel Miralles. Acabat de contar el conte, els xiquets que prèviament ja teníem l'obra assajada, van representar l'obreta dels Donyets de l'Almudaina amb una parella de vellets, Antònia i Rafal, i uns quants donyets com a protagonistes.

Tant els espectadors com els actors s'ho van passar d'allò més bé.

També per a espantar la por, cada xiquet va escriure o dibuixar en un paper allò que li fa temor per a donar-li-ho a la bubota per alimentar-la i en certa manera ajudar a fer que desapareguera allò que ens fa por.

Acabades totes les activitats, també van poder pintar als nostres monstres per a emportar-se'ls a casa.

Va ser una vesprada completa amb moltes activitats que van poder gaudir tots els xiquets que van vindre.

Comentarios